Dinsdag, 13 januari 2015.

13 januari 2015 - Funchal, Portugal

Vandaag was zo'n dag van; zullen we nog wat gaan doen vandaag. Willy vond dat er eerst schoongemaakt moest worden. Gelukkig kijken wij mannen door het stof etc. heen. Maar er werd vandaag gestofzuigd en weet ik veel gekuist. Gelukkig kan je met een laptop en Wifi overal zitten. Ik heb mij dan ook bezig kunnen houden en niet verveeld bij die uitbarsting. Alle eer, het ziet er weer fris uit. Zo tegen 11,30 uur konden we toch iets anders gaan doen. Het was al te laat om ver weg te gaan, maar ik zag op de kaart aan de westzijde van Funchal meerdere levadas staan aangegeven. Net niet te ver weg en gemakkelijk te vinden. Dus die zijn we gaan lopen. Het eerste deel van de levada was mooi door dat er mooie uitzichtpunten waren. Het pad er langs was breed, van beton en gemakkelijk te lopen. Het tweede deel was geheel anders. Veel vuil en afvaltroep langs de levada en sacherijnige bewoners. Het betonpad was nog maar een smalle band van 35 cm breed en ook nog beschadigd hier en daar. Je moest goed opletten. Gelukkig was er gedeeltelijk een droge 2e watergoot en daar kon je goed in lopen. We hebben de waterloop zover we hem konden vinden toch gelopen, maar opeens ging hij via particuliere bananenplantages. Ja en dan kan je niet verder. We zijn dan ook omgekeerd en hebben het zelfde pad terug gelopen. Halverwege op de betonrand gezeten onze fruitlunch genuttigd, zodat we er weer tegen aankonden. De auto was snel gevonden; we hadden de straatnaam genoteerd. Wat zouden we nu nog gaan doen, het was nog vroeg in de middag. We besloten om naar de andere zijde van Funchal te gaan en wel tot bijna aan de hoogste bebouwing. Daar zijn zowel de botanische tuin alsook de orchideeëntuin. De botanische tuin hadden we al gezien, dus naar de orchideeën. Het is een aardige tuin. Er staan zeker veel soorten orchideeën, maar het bloeiseizoen is voor veel Orchideeën verschillend en de meeste vallen net iets later dan januari. Dus veel was er nog niet veel in bloei. Jammer maar het zij zo. Vanaf deze hoogte hadden we ook een mooi uitzicht over de stad en er lagen weer 3 grote cruiseschepen. We zijn deze keer via de haven teruggereden naar het appartement en weer op het balkon gezeten. Het was er 21 ° . Kom daar maar eens voor in januari in Holland. Dat was het verslag van deze dag,en wat morgen betreft, dat zien we nog wel.