Dinsdag, 27 januari 2015.

27 januari 2015 - Pico do Arieiro, Portugal

We zullen eerst van gisteravond verslag doen. Op de terugweg hebben we in de haven twee grote cruiseschepen zien liggen, die wilden we weleens van dichtbij zien bij avond. Dus om 6 uur richting haven gereden. (we waren te moe om die helling nogmaals op te lopen). Het zijn complete 13 verdiepingen hoge flatgebouwen. Het was leuk om te zien dat er steeds meer lampen in de hutten aangingen en uiteindelijk was het een mooi schouwspel. Op de kade konden we meegenieten met de film in de openluchtbioscoop. Het scherm was enorm groot en het geluid stond hard. Toen het geheel donker was was het prachtig. Na een kop koffie op de boulevard zijn we weer terug gegaan. Van morgen waren ze alweer weg uit Funchal. Hun plaats werd vanmiddag door twee andere boten ingenomen, die waren nog groter dan hun voorgangers. Wat opviel was dat de balkons maar smal zijn, ik schat het op 3 m. Wat ook vanmiddag opviel was dat de passagiers wel 4x werden gecontroleerd voor dat ze binnen mochten op het schip en ook hun handen moesten ontsmetten. Meer kan ik er niet over vertellen. Nu dus over vandaag. We zijn naar de Poco da Neve gegaan. Dat is een berg die vlakbij een van de hoogste punten van het eiland ligt in het Parque Ecólogico do Funchal. Het gebied is vrij vlak met als enige doorsnijding de zeer diep gelegen Ribeira da Santa Lucia. Een vreemd gebied eigenlijk. Het moet ecologisch zijn maar ze hebben er twee nieuwe asfaltwegen doorheen aangelegd. Alle bomen die er stonden waren gekapt en ze zijn nu weer nieuwe planten (bomen?) aan het aanplanten. Je ziet dan ook meerdere aardverschuivingen op de hellingen. De rotsen die er boven uitsteken hebben soms vreemde vormen. Voor het lopen waren de brede paden (voor de 4x4 terreinwagens) heel prettig. Alleen de snijdende wind op die hoogte en de mist- of wolken flarden waren niet lekker en het was er ook maar 8 á 10 °. Omdat het eigenlijk niet de plek was waar we op zoek naar waren zijn we verder gereden. We zaten er maar een paar honderd meter naast toen we de aangegeven " Iglo van steen" zagen. Wij dachten dat het een rotsblok uit de ijstijd zou zijn maar het bleek een iglo met stenen uit de ijstijd te zijn opgebouwd! Het was een leuk ding in die vlakten maar meer ook niet. We zijn nog naar de Pico do Arieiro gegaan en het bleek dat het hoogste punt een hoogtepunt was. Iedereen mag hiervan denken wat hij er zelf van denkt dat het was. Terug in Funchal zagen we twee nieuw cruiseschepen liggen. Ze konden nog net langs de kade liggen wat een joekels. Omdat we 's morgen al een e-mail hadden gehad om in te checken voor vrijdag moesten we op zoek gaan waar we ze konden uitprinten. De printer hier werkt wel, maar de inkt was op. Nu in Funchal zit een kantoor van de TAP airlines, dus daar naar toe. Nou, aan hun advies hadden we totaal niets. We moesten gewoon vrijdag maar inchecken. Het probleem is dat we omstreeks 8.30 op het vliegveld moeten zijn. Maar we kunnen de auto pas na 8.30 uur inleveren en dan ben je al snel een dik kwartier kwijt voor je naar het vliegveld kan. Nou ligt dat om de hoek, maar ja al dat gehaast zo vroeg is niet prettig. Via de mevrouw van de toerist-informatie kregen we een adres van een internetcafé in de buurt en daar konden we met weinig moeite de boardingpassen uitprinten en zelfs ook nog regelen, dat we naast elkaar zitten in het vliegtuig. Dat was het voor vandaag. We gaan nu alleen nog naar Uitzending gemist van een van de Nederlandse zenders kijken en misschien nog Nieuwsuur. We kunnen op de laptop Nederlandse zenders ontvangen, de Portugese zenders zijn niet te volgen voor ons. Nu tot morgen. O ja we zijn weer wat bruiner geworden, dat was het weerbericht.