Donderdag, 29 januari 2015.

29 januari 2015 - Funchal, Portugal

Het aftellen is dus nu echt begonnen. Morgenvroeg om 7.45 moeten we richting vliegveld rijden en daar de auto inleveren om 8.30 uur. Dan nog een klein stukje ons laten wegbrengen door de autoverhuurder en we zijn gereed om te vliegen. Nu maar hopen dat alles op tijd gaat. We hebben maar 50 minuten voor het overstappen in Lissabon. Maar we weten nu dat je gewoon iemand in een TAP uniform moet aanklampen en dan wordt het wel geregeld. Nu vandaag. Alles moest natuurlijk "blitz und blank" zijn. Dus nog alles schoon gemaakt door Willy en de koffers zover mogelijk al gevuld. Na dat alles klaar was toch nog een lange wandeling gemaakt ca 12 km.. We wilden de eerste Levada nog eens een stuk aflopen en dan via de Estrade Monumentale naar het centrum gaan. Zo gezegd zo gedaan, maar waar begon die verrekte Levada nou ook weer. Na vele straten in en uitgelopen te zijn, beslist dat hij ook wel blijft stromen zonder ons en we zijn op een alternatieve wijze naar de Estrade gegaan. Dat wil zeggen, wij liepen 3 straten hoger dan de Estrade en zijn steeds een verbindingspaadje af gedaald en richting stad gelopen en waar kwamen we uit; bij de levada !  We zijn verder gelopen langs allerlei dure villa's compleet met privé zwembad, hotel-villa's en ook te huur villa 's. Het was een dure buurt, die recent was aangelegd. We kwamen dan uiteindelijk weer bij de haven en zijn daar doorgelopen naar de "oude Markthal" en hebben nog wat bijzondere zaden kunnen kopen. Mijn verzameling zaden is daarmee compleet. Nu maar hopen dat het gaat groeien en de winter overleeft in Holland. Hierna begon de maag toch op te spelen en hebben we in "The Ritz". (what is in a name) de gebruikelijke afscheids-maaltijd genuttigd. "Fish and Chips" het was heel lekker maar weer veel te veel.  Daarna moesten we nog naar huis. Dat is de beruchte Estrade Camoës op lopen. Daar hadden we geen zin in en zijn met een kleine omweg die lang niet zo steil was toch bij het Broem-Broem weggetje gekomen. Dat is niet te vermijden, dus maar eens opgemeten hoe stijl het is, namelijk 28%. En dat moeten oplopen met een volle maag. Het is gelukt en hebben rustig verder zitten uitbuiken op het balkon. Om 18 uur zouden we de woning laten zien aan de vertegenwoordigster van de verhuurder. Mr. Pommeret (wij noemden hem Pompelmoes onderling) en ze vond de schoonmaak van Willy heel goed. Dus dat is ook weer achter de rug. Rest nog vanavond wat TV kijken, de afwasmachine leegmaken en de laptop als laatste in de koffer doen en gaan slapen. Dat waren de verhalen van en over Madeira. Het verslag van morgen zal wel zaterdag worden. We zien wel, maar het komt zeker. En nu tot slot het was raar "weer" vandaag. Wij hadden een half bewolkte lucht en lekker warm 19°, boven de bergen hingen zwarte wolken, maar regenen deed het niet. Op naar de sneeuw en kou dan maar.