Zaterdag, 31 januari 2015.

31 januari 2015 - Oss, Nederland

Gisteren was de dag van vertrek. Alles is goed gegaan. We moesten eigenlijk om 8.30 al op het vliegveld zijn, maar omdat de autoverhuurder pas om 8.30 zijn kantoor opendeed haalden we dat natuurlijk niet. Dat was ook de reden dat wij perse al elektronisch wilden inchecken. Dat was gelukt en we konden gerust een 1/2 uur later aankomen. Gelukkig maakten ze snel werk van het innemen van de auto en samen met een ander stel werden we binnen 10 minuten op het vliegveld afgeleverd. Daar wachtte ons een hele lange rij passagiers. Nee hoor, we konden de bagage direct afleveren en nog een uur gaan zitten wachten. Funchal Air Port is heel klein, maar de controle net zo streng als in Amsterdam. Zelfs de broeksriem moest uit de broek en dus met een hand de broek ophoudend door de controlepoort. Ik vroeg mij af hoe ik dat had moeten doen als ik gefouilleerd zou worden. Ik ben van broekmaat 58 naar 52 afgevallen in het afgelopen jaar en had nu net een maat 54 broek aan. Die zat altijd zo lekker ruim de laatste tijd. Nu ze zagen aan mijn gezicht dat ik niets te verbergen had.en werd gelukkig niet gefouilleerd  Uiteraard had ik niets gezegd van de vele zaadjes die ik had geplukt in de botanische tuinen en de kleine plantjes die in de koffer zaten. Al met al het vliegtuig kwam en wij mochten aan boord gaan. Waarom iedereen altijd gaat dringen om als eerste aan boord te gaan is mij onduidelijk. Je hebt vastgestelde plaatsen en het vliegtuig kan 180 man vervoeren terwijl er maar een kleine 50 personen met ons meevlogen. Maar goed we gingen de startbaan op, de piloot remde op tijd af om aan het eind van de startbaan 180° te kunnen draaien en niet door te schieten in zee. De startbaan is gedeeltelijk op een viaduct van ca 500 m. lengte boven zee aangelegd. Na de aanloop hadden we een rustige vlucht naar Lissabon. Daar waaide het nogal en het vliegtuig kreeg me toch een windvlaag net voordat we de grond raakten. Maar ook hier was de piloot weer een vakman en zette het vliegtuig keurig voor het stationsgebouw. Mooi op tijd en Lissabon is ook niet zo groot, zonder een stap te veel vonden we de gate, vanwaar we zouden vertrekken. Ook hier niets geen probleem, het A4 tje afgegeven en  we mochten aan boord. Ook dit vliegtuig was niet vol en alles ging vlot richting Amsterdam. Zelfs het warme hapje smaakte ons goed, Glaasje wij er bij, het was net of je op vakantie was. Zo kwamen we boven Noord Frankrijk en daar werd de wolkeloze hemel ingewisseld voor iets dat we weken niet hadden gezien. Regenwolken. In Amsterdam zei de piloot dat het 2 ° was en net begonnen te sneeuwen. Leuk vooruitzicht. Om dit lange verhaal kort te houden. Onze taxi met chauffeur uiteraard was binnen enkele minuten nadat wij bij het afgesproken ontmoetingspunt stonden en zijn vrolijk aan de reis naar Oss begonnen. De sneeuwbui viel erg mee en we waren snel in Oss. Zo dat was het dan. We waren weer thuis.

We kunnen gerust spreken van een van de mooiste reizen die we hebben ondernomen. Wat is MADEIRA een mooi, vriendelijk eiland, waarvan we 35 dagen hebben mogen genieten onder stralend en warm weer.

Wat hebben we niet allemaal gedaan;  Zo 'n 1500 km op een eiland rondgereden, waarvan geschat 200 km onder de grond. Hellingen van 15 tot 30% op- en afgereden er is ook  GEEN meter vlakke weg op Madeira. Straatjes van net iets meer dan 2.50 breed afgedaald. De vele levada 's langs gelopen. De hoogste bergpaden bedwongen. (wel piepend en naar adem snakkend) De diepste afgronden gezien. Het is te veel om op te noemen. En dan al die mooie bloemen en cacteeën, in december nog in de knop en die eind januari voor ons extra vroeg zijn open gegaan. Ons rest nog maar een ding, gaan nagenieten van de beelden op 600 foto's die we hebben.

Dat was ons verhaal van de vakantie.

Dank voor de vele reacties en we hopen dat we u heeft kunnen meegenieten van onze reis.

André en  Willy op MADEIRA 2015

1. P.j.reijs: