Maandag, 26 januari 2015.

26 januari 2015 - Funchal, Portugal

Sorry voor het late tijdstip van uitkomen van dit reisverslag. We waren vroeg met avondeten en dachten er liggen 2 cruiseschepen in de haven en we zijn nog niet eens een keer bij avond gaan kijken op de wandelboulevard. Dus de auto genomen (we hadden al genoeg gelopen vandaag) en er naar toe gereden. Er is een mooie parkeergarage onder de wandelboulevard, dus direct een mooie parkeerplaats. Het was al aan het schemeren en de nodige foto's genomen. Hoe dat verder ging doe ik morgen wel uit de doeken.

Nu dus vandaag. We waren nog niet in het gebied achter het vliegveld geweest, dus eens gekeken of er iets leuks was. In de Levada wandelgids stond een tocht van 1,5 uur over bijna vlak terrein. Dat was mooi en goed voor onze getergde knieën en enkels. Dat werd de tocht voor vandaag, lekker kort en dichtbij. De plaats was duidelijk beschreven en ook niet moeilijk te vinden. Daar aangekomen zagen we een breed pad met een natte strook. De Levada, dat kon niet, er was geen betonrand. Het gaf niets, we hebben er al genoeg gezien. Het pad liep zover we konden zien bijna vlak, verderop wisten het zo net nog niet als we naar de begroeiing keken. Dat bleek dan ook, na de eerste bocht begon het pad sterk te dalen en dan weer stijl omhoog. We begonnen op 1147 m, stonden even daarna op 10 meter onder de top 1172m en dat bleef zo de hele weg naar de Pico do Suna door gaan. We hebben het laatste stuk maar niet gelopen en zijn na een uur lopen omgekeerd. Het terrein bleef gelijk, alleen lage stuikbegroeiing. Het was leuk, dat we regelmatig door ondiepe waterstromen moesten stappen. Deze werden verder naar beneden de rivieren. Kristal helder water. was het. Ook nu weer hoorden we een (oorverdovend) geluid, net een vliegtuig motor. Even later zagen we een vliegtuig in de lucht, dat net was opgestegen van Funchal airport en iets later nog een. De bergen hadden het geluid dat op het zeker 8 km verderop gelegen vliegveld was geproduceerd verder getransporteerd. Je hoorde echt de aanloop en het opstijgen. Ik vergeet nog een klein detail. Bij de parkeerplaats was het vrij nat en wat bleek er was een waterbron. Het water borrelde met veel luchtbellen gewoon uit de grond omhoog. uiteraard de nodige foto 's genomen en hierbij gevoegd. Na de tocht zijn we op ons gemak terug gereden en lekker op het balkon gezeten en genoten van een heerlijk glas wijn. Nog te vermelden is dat wij deze lekkere wijn voor 0,80 € kunnen kopen (per liter), kom daar eens voor bij Appie Happie. Zo dat was weer een mooie dag er bij. Nog effe het weerbericht, niets veranderd. Jawel er waren nu ook geen wolken boven de bergen en de zon had het alleenrecht vandaag. We hebben temperaturen gehad van 10 ° op de berg en 20° op het balkon.