Dinsdag, 20 januari 2015.

20 januari 2015 - Caniçal, Portugal

Vandaag is het dan toch gebeurd, er is regen gevallen. Toen we vanmorgen de gordijnen openden zagen we het al. De wind zat in de verkeerde (noordwest)hoek en de bergen waren bijna niet te zien van de regen en mist wolken. Maar boven zee was het nog zonnig. Met een beetje hoop dat het toch zonnig zou worden dachten we een tocht lang een levada bij Caniçal te gaan lopen. Deze was niet lang en niet te zwaar volgens de beschrijving. Nou we waren nog geen 15 km van huis, ter hoogte van het vliegveld toen het begon te regenen. Het was een flinke bui en daarna was het weer droog. Maar om daarna een Levada te gaan lopen is te gevaarlijk, vooral omdat deze paden van klei zijn en er toch op enkele plaatsen flinke hoogte verschillen zijn. Dus dat maar op de lange baan geschoven, we hebben nog 10 dagen hier. Wat dan. Nu is in Caniçal een walvismuseum. Tot 1980 mochten ze hier nog op walvissen en potvissen jagen. Het is een mooie verzameling over walvisjachtboten, harpoenen en andere benodigdheden. Ook hingen en een paar opgezette walvissen aan het plafond. Het zijn inderdaad grote jongens die daar hingen.  Daarnaast hadden ze op meerdere schermen in 3D, films over het ontstaan van walvissen en andere vissen in de prehistorie.  We hebben het bekeken maar vonden het uiteindelijk niet erg interessant. We zijn daarna naar de tonijnboten gaan kijken. Het zijn een soort trawlers. We konden er heel dicht bij komen. Het had nog beter gekund als we de juffrouw in ons Tomtom doosje hadden gevolgd. Zij wilde ons links af laten slaan IN de haven. Toch maar op het havenhoofd geparkeerd. We zijn dan nog even gaan kijken hoe ver het was waar de auto moet worden ingeleverd en dat was net boven de startbaan. Dus daar geparkeerd en gekeken hoe een vliegtuig vertrok, maar ook dat ze aan het begin van de startbaan 180° moeten draaien. Het is er zo smal dat de vleugel boven de berm langs de rijweg uitsteekt. Moet kunnen, de startbaan ligt toch hoog genoeg. Het verkeer kan er onderdoor rijden. Daarna gewoon naar huis gereden en zagen daar dat, jazeker de zon in Funchal gewoon had geschenen en het wel wat minder warm was geweest. We zien morgen wel of het zich snel herstelt.

1. P.j.reijs:
    20 januari 2015
    WAT HEERLIJK DAT JULLIE ZOVEEL ONDERNEMEN,EN WIJ HIER
    MOGEN LEZEN EN FOTOS MOGEN BEKIJKEN.
    OVERAL LIGGEN WEL BOTEN DIE ZO DE SCHROOT OP KUNNEN.
    GENIET NOG LEKKER,HIER OP MOMMENT ALLEEN MAAR WATEROVERLAST.WE ZIJN AL 7 DAGEN AAN HET ZUIGEN.
    GROET VAN LEN & PIET.